Definisi Bahan Bantu Mengajar
Thomas,
R.Murray, Swartout, Sherwin G ( 1963)“ …hanya alat bantu mengajar yang
mempunyai komunikatif tinggi yang mampu membantu pelajar memperolehi pengalaman belajar yang
berfaedah bagi mengembangkan sikap ilmiahdan sikap sosial, kemantapan emosi dan
daya penghargaan.”
Menurut Ngui
Kuen Sang (1981: 35 )“ mengenai BBM, kita tidak dapat memberi takrif yang tetap
walaupun padakeseluruhannya ramai pendidik menyetujui bahawa penggunaan BBM
dalam situasi pengajaran pembelajaran adalah pengalaman yang melibatkan
penggunaan penglihatan dan pandanganseseorang.”
Atan Long ( 1982: 174 )“ BBM terdiri daripada pelbagai bahan dan sesuatu
bahan boleh disampaikan dengan pelbagai cara, misalnya dalam bentuk buku,
carta, atau dibubuh pada slaid dan dipancarkanpada skrin. Alat-alat
penyampaiannya dinamakan BBM.”
Penggunaan bahan
bantu mengajar member sumbangan yang amat besar dalam mempertingkatkan mutu
pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru dan pelajar. Bahan bantu mengajar
ini juga dapat menyelesaikan pelbagai masalah dalam kaedah pengajaran guru yang
sentiasa berubah mengikut peredaran zaman (OmardinAshaari, 1999).
Antara
rasionalnya penggunaan bahan bantu mengajar dalam proses pengajaran dan
pembelajaran ini adalah untuk
mengetengahkan konsep. Ini bermaksud pelajar dapat
menyaksikan sendiri tunjuk cara
dan bahan bantu mengajar yang digunakan oleh guru semasa
menyampaikan pengajaran dalam
bilik darjah. Pengajaran guru akan lebih mudah dengan
penggunaan bahan bantu mengajar,
lebih–lebih lagi bahan yang digunakan itu bersesuaian
dengan tajuk pelajaran yang
disampaikan oleh guru. Antara lain rasionalnya adalah untuk
mencetuskan minat pelajar.
Peralatan yang digunakan juga menjadi pengalak dalam
penyampaian pelajaran. Bahan
bantu mengajar dapat mewujudkan suasana persekitaran yang
sesuai kepada pelajar. Jika bahan
bantu mengajar digunakan dengan teratur semasa memberi
penerangan, pengajaran yang disampaikan
akan mencetuskan minat pelajar.
Kamarudin Hj.
Husin ( 1988: 242 )merumuskan kepentingan BBM seperti berikut:
•memberi
rangsangan dan minat murid-muird.
•menyediakan dasar kukuh untuk perkembangan
kefahaman dan corak pemikiran dan
mengurangkan gerak balas lisan yang tidak diperlukan
daripada murid-murid.
•membekalkan dasar perkembangan pembelajaran dan
menjadikan pembelajaran mereka lebih kekal
•menyediakan pengalaman baru yang tidak diperolehi
dengan mudah oleh cara-cara lain,
menjadikan pembelajaran murid-murid lebih mendalam
dan beragam.
•dapat menguatkan kefahaman dan mempercepatkan
perkembangan perbendaharaan
kata.
•ia mendorong murid-murid untuk menyiasat dan dengan
demikian dapat menambahkan
lagi bacaan murid-murid.
Sebagairumusannya
BBM adalah sangat penting kerana dapat:
•menjimatkan masa
•dapat mempelbagaikan kegiatan atau
aktiviti-aktiviti murid-murid
•menyeronokkan murid-murid
Ciri-ciri
Pemilihan Bahan Bantu Mengajar Yang Berkesan
Dalam penyesuaian bahan-bahan bahasa, guru
perlu memastikan bahawa butir-butir dalam kandungan bahasa itu mengandungi
unsur-unsur bahasa dan penerangan bahasa yang selari dengan kehendak
kriteria-kriteria yang telah ditetapkan oleh Sukatan Pelajaran Bahasa Malaysia.
Disamping itu, guru hendaklah juga memastikan bahawa aktiviti-aktiviti bahasa
yang terdapat dalam bahan-bahan tersebut dapat membantu murid-murid membentuk
kecekapan bahasa dan kecekapan berbahasa mereka. Semasa menyesuaikan semula
bahan-bahan pengajaran dan pembelajaran, perkara-perkara berikut hendaklah
diberi perhatian.
a)
Inspirasi dan kreativiti
Aspek ini hendaklah ditekankan oleh guru supaya
bahan-bahan yang disediakan menggalakkan daya cipta dan kreativiti para elajar.
Ini bermakna, daripada bahan-bahan itu, mereka dapat memanjangkan pandangan dan
pendapat mereka, mendapatkan inspirasi mencipta idea-idea baru dan sebagainya.
b)
Menjadikan dialog bersifat komunikatif
Aspek ini ditekankan supaya pelajar-pelajar dapat peluang
berinteraksi sesama sendiri dan menguasai kecekapan berbahasa.
c)
Menjadikan aktiviti pembelajaran releven dan berguna
Bahan-bahan pengajaran haruslah disesuaikan supaya
ianya berkaitan dengan objektif pembelajaran dan memberi faedah kepada para
pelajar apabila ianya dapat dikuasai.
d)
Mengadakan beberapa contoh yang praktikal
Bahan-bahan yang berupaya memberikan contoh-contoh
yang praktikal membolehkan pelajar-pelajar memahami aspek-aspek pembelajaran
dengan baik di samping dapat pula bekerja dalam konteks dan situasi yang
bermakna.
e)
Memenuhi keperluan pelajar sama ada dari segi luaran dan psikologi
Dari segi luaran, bahan-bahan itu haruslah berguna
dan dapat memenuhi keperluan belajar pelajar-pelajar. Ini bermakna, bahan-bahan
itu harus boleh membantu para pelajar dalam kerjaya mereka atau membolehkan
mereka mendapatkan pekerjaan yang baik. Dari segi psikologi pula, bahan-bahan
itu haruslah dapat memenuhi keperluan pelajar-pelajar terutama dari segi minat,
kebolehan mental, umur, kecenderungan dan sebagainya.
Pembinaan Bahan-Bahan Pembelajaran
Pembinaan
bahan-bahan pengajaran dilakukan setelah guru-guru dapat memilih dan mengolah
bahan-bahan yang difikirkan sesuai untuk diketengahkan kepada murid-murid
mereka. Sebenarnya ada banyak faktor yang harus dilibatkan dalam proses
pembinaan bahan. Walau bagaimanapun, di bahagian ini, penulis hanya akan
menekankan aspek kandungan bahan bahasa yang perlu diberi perhatian oleh
guru-guru.
a)
Ketahanan
Alat dan bahan yang dibina atau dipilih itu haruslah
sesuai dengan pelajar atau kelompok pelajar yang akan dijalankan supaya alat
atau bahan tersebut boleh dipakai dalam jangka masa yang panjang ataupun boleh
digunakan untuk murid-murid belajar sendiri.
b)
Kos
Bahan yang dibina atau dibeli hendaklah sesuai
dengan kedudukan kewangan sekolah. Walau bagaimanapun guru-guru perlu ingat
bahawa keberkesanan pengajaran bukan terletak kepada mahal atau murahnya bahan
yang digunakan, malahan penggunaannya akan lebih bererti jika bahan tersebut
dibina oleh pelajar-pelajar sendiri. Cara ini bukan sahaja memupuk daya cipta
pelajar tetapi juga boleh menjimatkan bahan-bahan terpakai.
c)
Aspek-aspek Teknikal
Alat yang dipilih biarlah sesuai dengan kemudahan
bilik darjah sama ada boleh digantung atau dilekatkan pada dinding atau boleh
diancarkan ataupun boleh didirikan di atas meja atau sebagainya.
d)
Ketepatan Maklumat
Bahan yang dipilih hendaklah boleh memberi atau
menyamaikan maklumat yang tepat kepada pelajar, misalnya akhbar, poster,
rakaman, rancangan radio/tv dan sebagainya. Ketepatan maklumat juga diambil
kira dari segi penggunaan warna dan ukuran saiz. Misalnya warna hijau untuk
daun, biru untuk langit dan lain-lain.
e)
Mudah Alih
Guru juga harus memastikan sama ada alat yang
diipilih itu digunakan di bilik lain atau tidak, ataupun adakah alat tersebut
akan diedarkan dari satu kumpulan kepada kumpulan yang lain. Mudah alih juga
bermaksud sama ada bahan tersebut boleh digunakan bagi keseluruhan pelajaran,
atau bahagian tertentu sahaja, atau dalam keadaan tertentu.
f)
Saiz/Pengelolaan Kelas
Saiz kelas atau besar atau kecilnya kelompok pelajar
yang terlibat juga perlu difikirkan semasa guru memilih alat pengajaran
pembelajaran. Bahan yang boleh dilihat dari jarak jauh sesuai kelompok yang
lebih besar. Di sini guru harus memikirkan di mana dan bagaimana bahan bahan
tersebut akan digunakan, sama ada untuk kuliah umum di dewan, atau pengajaran
biasa di bilik darjah, atau untuk pengajaran berkumpulan, atauun pengajaran
individu.
g)
Jangka Masa
Guru juga perlu sedar tentang jangka masa pengajaran
atau aktiviti itu akan dijalankan supaya alat atau bahan boleh digunakan
semaksimum yang mungkin. Bagi waktu pengajaran yang pendek alat atau bahan yang
mudah dikendalikan perlu digunakan supaya tidak berlaku pembaziran masa.
h)
Strategi Pengajaran Pembelajaran
Untuk strategi pengajaran pembelajaran bahasa guru
harus menyesuaikan alat atau bahan yang dipilih dengan objektif pelajaran,
taraf penguasaan bahasa pelajar, pengetahuan dan pengalaman pelajar, minat
pelajar, dan situasi bahasa yang dirancang.
i)
Bentuk dan Fungsi
Istilah fungsi merujuk kepada proses menyampaikan
maksud. Biasanya maksud disampaikan melalui bentuk-bentuk bahasa. (perkataan
dan bunyi disusun mengikut peraturan-peraturan bahasa). Walaupun dalam
keadaan-keadaan tertentu maksud boleh disampaikan melalui ‘non-verbal means’
tetapi penggunaan bentuk-bentuk bahasa adalah lebih kerap digunakan. Dalam hal
ini, bahan-bahan engajaran haruslah dipilih daripada bentuk-bentuk bahasa yang
dapat menyatakan fungsi. Bahan mestilah mengajar bentuk-bentuk bahasa kerana
bentuk dan fungsi adalah dinyatakan melaluinya. Tanpa bentuk komunikasi verbal
tidak akan berlaku.
j)
Ketepatan
Ketepatan bermaksud bagaimana bahasa itu dapat
digunakan secara tepat, terutamanya yang berhubungan dengan fungsi dan konteks
sosial. Ketepatan kadangkala disebut sebagai ketepatan konteks stilistik.
Konsep ini berdasarkan daripada ‘communicative competence’ yang menekankan
bahawa ada terdapat peraturan-peraturan penggunaan, tanpanya
peraturan-peraturan tatabahasa adalah tidak berguna. Apabila kita menggunakan
bahasa, kita harus dapat menerap situasi sosial. Kita harus dapat menyesuaikan
bahasa yang digunakan dengan situasi ketika itu.
k)
Kepelbagaian
Kepelbagaian dalam pengajaran dan pembelajaran
bahasa bertujuan mendedahkan kepada para pelajar beberapa variasi bahasa yang
digunakan secara meluas dalam
masyarakat. Pengetahuan pelajar-pelajar terhadap variasi-variasi bahan
membolehkan mereka memilih variasi-variasi yang sesuai untuk digunakan dalam
konteks dan situasi-situasi tertentu.
Kepelbagaian melibatkan variasi-variasi bahasa
seperti dialek (kelas dan geografi), style (formal, neutral dan informal),
laras (occupational register), dan medium (lisan dan tulisan). Dalam pengajaran
dan pembelajaran bahan variasi-variasi bahasa seperti ini adalah penting untuk ketepatan
stilistik.
l)
Kemahiran Bahasa
Aspek ini melibatkan kemahiran pada aras penerimaan
iaitu kemahiran membaca dan mendengar dan kemahiran pada aras penglahiran iaitu
kemahiran menulis dan bertutur. Aspek-aspek bahasa ini harus dilihat sebagai setiap
bahagian yang berhubungan dan bukan terpisah-pisah sifatnya. Oleh yang
demikian, kemahiran-kemahiran ini harus digabungjalinkan untuk mewujudkan satu
strategi pembelajaran yang lebih bermakna.
m)
Standardisasi dan Simplikasi
Proses ini dilakukan untuk membolehkan guru
mewujudkan bahan-bahan pengajaran yang dapat memenuhi keperluan para pelajar.
Dalam proses ini, bahan-bahan tersebut disunting, diubahsuai selaras dengan
kebolehan para pelajar. Biasanya melalui proses standardisasi, bahan-bahan akan
disuaikan berdasarkan perbezaan umur dan jantina, perbezaan kawasan, perbezaan
pendidikan dan sosial dan sebagainya.
n)
Penyerapan Nilai dan Pengetahuan
Satu unsur penting yang cuba diterapkan dalam
pendidikan hari ini ialah penerapan nilai (moral) di dalam semua mata
pelajaran. Melalui strategi ini, para pelajar bukan sahaja sekadar daat
menambah pengetahuan baru tetapi juga mereka sentisa menyedari dan memahami
tanggungjawab dan sumbangan pengetahuan yang dipelajari terhadap diri,
masyarakat dan negara. Sebagai sebuah negara yang berbilang kaum yang mendokong
semangat perpaduan dan kesejahteraan rakyat, maka unsur-unsur yang bertentangan
dengan cita-cita dan semangat tidak sepatutnya wujud dalam sebarangan
pengajaran yang digunakan.
saya rasa anda dah tersilap antara ABM dan BBM
ReplyDeletesalam
ReplyDeletesaya ingin tahu..pada pendapat tuan, lembaran kerja dan lembaran nota ringkas yang diedarkan oleh guru semasa mengajar, adakah ia juga diambilkira sebagai bahan bantu mengajar?
boleh tak saya dapatkan sumber rujukan anda, saya nak cari buku tu...TQ
ReplyDelete