DEFINISI
MODEL ASSURE
Model ASSURE merupakan satu rujukan kepada guru di mana guru boleh merancang secara sistematik supaya alat dan bentuk pengajaran yang digunakan akan member kesan kepada proses pengajaran dan pembelajaran.. Model reka bentuk pengajaran yang berorientasikan bilik darjah merupakan model reka bentuk pengajaran yang beskala kecil dan tertumpu kepada perancangan bagi satu masa pengajaran sahaja, Dr. Wan Abdul Kader Wan Ahmad, Dr. Ramlah Hamzah dan Dr. Rosini Abu (2005). Reka bentuk pengajaran yang sesuai adalah penting untuk menghasilkan pengajaran yang berkesan. Selain itu, reka bentuk pengajaran juga dapat melahirkan guru yang berkeyakinan, berkompeten dan tepati masa. Model ASSURE digubal untuk menyediakan panduan merancang dan pengendalikan pengajaran yang memerlukan penggunaan media, Heinich (1982). Melalui model ASSURE terdapat enam perkara penting yang perlu dititikberatkan iaitu :
Model ASSURE merupakan satu rujukan kepada guru di mana guru boleh merancang secara sistematik supaya alat dan bentuk pengajaran yang digunakan akan member kesan kepada proses pengajaran dan pembelajaran.. Model reka bentuk pengajaran yang berorientasikan bilik darjah merupakan model reka bentuk pengajaran yang beskala kecil dan tertumpu kepada perancangan bagi satu masa pengajaran sahaja, Dr. Wan Abdul Kader Wan Ahmad, Dr. Ramlah Hamzah dan Dr. Rosini Abu (2005). Reka bentuk pengajaran yang sesuai adalah penting untuk menghasilkan pengajaran yang berkesan. Selain itu, reka bentuk pengajaran juga dapat melahirkan guru yang berkeyakinan, berkompeten dan tepati masa. Model ASSURE digubal untuk menyediakan panduan merancang dan pengendalikan pengajaran yang memerlukan penggunaan media, Heinich (1982). Melalui model ASSURE terdapat enam perkara penting yang perlu dititikberatkan iaitu :
*Alyse learner (Analisis
pelajar)
*State learning
objectives (Nyatakan objektif pembelajaran)
*Select media and method
(Pilih media dan kaedah)
*Utilise media and
method ( Gunakan media dan kaedah)
*Require learner
response(Dapat respons pelajar)
*Evaluate ( Nilai
bahan,kaedah dan seluruh proses pengajaran
1.0 HURAIAN MODEL ASSURE MENGIKUT
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN.
1.1 Analisis pelajar
Analisis
cirri-ciri pelajar perlu bagi menentukan kesesuaian di antara media dan bahan
sumber yang dipilih bagi mendatangkan pembelajaran yang berkesan.Beberapa
faktor penting yang perlu dipertimbangkan ialah cirri-ciri umum murid,tahap
kebolehan murid dan gaya pembelajaran.Ciri-ciri umum adalah seperti gred,bangsa
serta budaya dan ekonomi.Tahap kebolehan murid melibatkan tahap kemahiran atau
kompentasi murid pada awal kemasukan ke bilik darjah.
Berdasarkan tahap
ekonomi,bangsa serta budaya yang berbeza dan kemampuan kecerdasan pelbagai
tahap kebolehan murid yang tergolong dalam beberapa kumpulan kecerdasan cerdas,
sederhana dan lemah,Kaedah pengajaran yang digunakan adalah kaedah kumpulan.Murid-murid
dibahagikan kepada beberapa kumpulan mengikut tahap kebolehan mereka
masing-masing.
Analisis pelajar
dapat membantu guru mengetahui tahap pengetahuan dan pengalaman sedia ada murid
yang dimiliki oleh murid-murid terlebih dahulu sebelum memulakan pengajaran dan
pembelajaran.Dengan secara tidak lansung giri dapat menyediakan pengajaran yang
berkesan dan pelajar dapat membina pengetahuan secara konsruktif selain dapat
membantu guru mengesan tahap murid melalui sessi soal jawab.Gaya pembelajaran
murid-murid merupakan trait psikologi berkaitan dengan cara dan gaya individu
berinteraksi dan bertindakbalas secara emosi dengan persekitaran pembelajaran.
1.2 Menyatakan objektif
Bagi langkah ke dua objektif pelajaran yang akan dicapai oleh murid sesuai
dengan tahap dan pengetahuan pelajar.objektif yang dibuat selari dengan tahap
pengetahuan murid.objektif juga harus difokuskan kepada pengetahuan,kemahiran
yang dipelajari oleh murid.
Bagi
mata pelajaran Bahasa Melayu Tahun 1 C,Guru mengajar tajuk Keluarga.Objektif
pertama bagi tajuk ini ialah murid-murid dapat menyebut nama-nama ahli keluarga
berdasarkan gambar yang ditayangkan.Berpandukan power point gambar
keluarga.murid dapat menyebut dan dapat menyusun nama-nama keluarga mereka pada
papan slaid yang dipancarkan.
Langkah
ke dua pula murid dapat mengeja nama-nama keluarga berpandukan gambar-gambar
foto yang dipancarkan me;lalui LCD.Murid mengeja dan menyebut nama-nama
keluarga satu persatu mengikut giliran.Murid menyusun semula kad perkataan pada
gambar yang ditayangkan satu persatu.
Langkah
yang ke tiga, murid dapat menyatakan nama-nama keluarga
3.
Pilih kaedah,media dan bahan
Perkara yang ke tiga ialah pilih kaedah,media dan bahan pengajaran
berdasarkan kebolehan pelajar dan objektif pelajaran yang ingin
dicapai.Memandangkan guru biasanya tidak mempunyai masa untuk membina bahan
pengajarannya,maka guru digalakkan memilih media dan bahan-bahan sumber yang
sedia ada.
Antara proses bagi pemilihan ialah
membuat keputusan berkaitan dengan kaedah pembelajaran contohnya
simulasi,tunjuk ajar dan main peranan.memilih format media yang
sesuai,slaid,audio dan video.Memilih dan mengubah suai atau mereka bentuk bahan
khususnya berdasarkan format media yang dipilih contohnya cd pendidikan atau
menaik mutkannya melalui EDUWEBTV.
Bagi
pengajaran Bahasa Melayu Tahun 1,guru memilih kaedah permainan
Mencantumkan kad jigsaw
puzzle,mengikut kedudukan gambar yang betul.Murid disuruh beratur untuk
mencantumkan kad jigsaw puzzle tersebut.apabila wisel ditiupkan,murid-murid
berlari untuk mengambil kad yang tidak tersusun,kemudian murid akan menyusun
semula kad jigsaw puzzle untuk menjadi gambar yang sesuai.
Murid-murid
akan mengambil kad jigsaw puzzle yang disiapkan untuk ditampalkan pada papan
kapur.murid-murid juga akan melekatkan perkataan mengikut gambar yang
ditampal.dalam kumpulan mereka,murid-murid akan membaca perkataan tersebut
secara kumpulan.
Aktiviti
kumpulan ini akan melahirkan kerjasama di kalangan ahli kumpulan.pembentangan
hasil-hasil kerja kumpulan dibentangkan.Sessi soal jawab digunakan oleh guru
bagi tujuan pemurnian hasil kerja murid.
4.Gunakan media dan bahan
Penggunaan
media adalah penting supaya mesej yang ingin disampaikan tepat terus kepada
tajuk pelajaran yang ingin disampaikan.Antara peranan guru dalam menggunakan
bahan media dengan berkesan ialah prebiu dan bahan sumber,agar sesuai dengan
objektif dan kumpulan sasaran,penyediaan bahan sumber iaitu bahan yang perlu
dikumpulkan,disusun sebagaimana dikehendaki mengikut langkah-langkah
pengajaran.Penyediaan persekitaran seperti kemudahan seperti plug dan suis dan
susunan kedudukan murid.
No comments:
Post a Comment