PENGUJIAN DAN PENILAIAN DALAM
PENDIDIKAN SENI
Secara
tradisional, penilaian masih lagi difikirkan sebagai satu proses yang
dilaksanakan di akhir proses pembelajaran tetapi konteks untuk penilaian yang
lebih bersifat kontemporari adalah sebahagian daripada keseluruhan proses
melaksanakan seni itu sendiri . Penilaian adalah secara formatif kerana ia
menyumbangkan kepada pembelajaran pelajar dan boleh dilihat sebagai satu yang
amat penting untuk melengkapkan keseluruhan proses pembelajaran.
Penilaian
dalam aspek nilai iaitu domain afektif boleh dilihat melalui pemerhatian sikap
dan perlakuan pelajar yang direkod oleh guru subjek. Untuk penilaian aspek
pengetahuan atau kognitif boleh dijalankan secara penulisan atau lisan. Segala
bentuk dan maklumat pencapaian diri pelajar perlu direkod. Tahap pencapaian
pelajar dalam jangka waktu pembelajaran perlu direkodkan oleh guru subjek
Pendidikan Seni Visual melalui bentuk rekod yang difikirkan sesuai oleh guru.
Dalam
menentukan kewajaran pemberatan peratus domain untuk dinilai pihak Pusat
Perkembangan Kurikulum dalam buku yang bertajuk Buku Sumber Guru Pendidikan
Seni Visual menyatakan bahawa :
PERINGKAT MENENGAH RENDAH PERINGKAT MENENGAH ATAS
ASPEK % WAJARAN ASPEK % WAJARAN
KOGNITIF 30 KOGNITIF 40
PSIKOMOTOR 60 PSIKOMOTOR 50
AFEKTIF 10 AFEKTIF 10
Melalui portfolio ini penilaian dapat dilaksanakan dari
pelbagai aspek pembelajaran yang penting antaranya
1. Untuk menunjukkan penguasaan pelbagai kemahiran dan pencapaian pelajar
dalam pelbagai cara
2. Untuk menunjukkan prestasi pelajaran dalam projek jangka panjang dan
jangka pendek
3. Untuk menunjukkan
pencapaian pelajar sepanjang tahun atau penggal
4. Untuk memupuk rasa
bangga terhadap hasil kerja sendiri
Amalan penilaian
portfolio yang telah dilaksanakan oleh guru di sekolah tersebut menunjukkan
guru apa yang sebenarnya diajar dan menunjukkan pelajar apa yang sebenarnya
dipelajari. Oleh yang demikian guru dan pelajar dapat mengenalpasti
perkembangan pengajaran dan pembelajaran yang telah dilaksanakan. Namun
demikian sekolah tersebut tidak menyediakan rubrik untuk penilaian portfolio
para pelajar yang mana dengan adanya rubric, guru dan pelajar mendapat gambaran
yang tepat tentang piawai pencapian yang diharapkan ( Pusat Perkembangan
Kurikulum n.d.).
No comments:
Post a Comment