KAEDAH-KAEDAH PENGAJARAN DAN PENGUJIAN DALAM PENDIDIKAN SENI
VISUAL
Peranan
guru amat penting bagi menentukan kemajuan murid dan sekolah. Bagi guru mata
pelajaran pendidikan seni peranan mereka amat penting bagi menentukan mata
pelajaran pendidikan seni boleh di manfaatkan. Dua peranan penting bagi
seseorang guru pendidikan seni disekolah; pertama menentukan mata pelajaran
pendidikan seni di ajar kepada murid-murid dengan sempurna dan berkesan dan
kedua menggunakan kemahiran pendidikan seni berguna kepada kemajuan sekolah
dari segi fizikal dan kemudahan.
1.
'Aptitude' - bakat/kebolehan murid untuk belajar.
2. Kemampuan murid me- mahami arahan/ pengajaran guru atau kesediaan murid belajar sesuatu tajuk pelajaran. Kemampuan murid ini bergantung kepada pengetahuan atau kemahiran yang sedia ada pada murid.
3. Daya tahan (persever- rance) murid - kesanggupan murid secara aktif terlibat dalam pembelajaran. Faktor ini ditentukan oleh motivasi/kemahuan dalam diri murid untuk belajar.
4. Peluang - masa yang diperuntukan kepada murid untuk belajar atau masa yang digunakan oleh guru untuk mengajar sesuatu kemahiran dan konsep.
5. Kualiti pengajaran - keberkesanan sesuatu pelajaran itu diajar.
(Wan Fatimah .19)
2. Kemampuan murid me- mahami arahan/ pengajaran guru atau kesediaan murid belajar sesuatu tajuk pelajaran. Kemampuan murid ini bergantung kepada pengetahuan atau kemahiran yang sedia ada pada murid.
3. Daya tahan (persever- rance) murid - kesanggupan murid secara aktif terlibat dalam pembelajaran. Faktor ini ditentukan oleh motivasi/kemahuan dalam diri murid untuk belajar.
4. Peluang - masa yang diperuntukan kepada murid untuk belajar atau masa yang digunakan oleh guru untuk mengajar sesuatu kemahiran dan konsep.
5. Kualiti pengajaran - keberkesanan sesuatu pelajaran itu diajar.
(Wan Fatimah .19)
No comments:
Post a Comment